czwartek, 22 września 2016

Mrok do potęgi N-tej, czyli o tym jak Marie Lu wywołała u mnie ciary!

Wybaczcie brak zdjęcia, ale w wirze przygotowań nie zdążyłam wykonać niczego godnego publikacji :'(. Odpokutuję wkrótce ;)
Hej Kurczaczki!

O jacież chromole, ale mam urwanie głowy! W sobotę wybywam do cudownej, słonecznej Hiszpanii… przez co teraz ledwo wyrabiam z oddychaniem, o ogarnianiu bloga już nie wspominając! Dlatego przepraszam Was, że ostatnio nie zaglądam na Wasze blogi regularnie – po prostu nie wyrabiam z przygotowaniami. Ale obiecuję poprawić się w październiku ;) Wracam 15-ego, i gwarantuje, że się ode mnie nie opędzicie! Póki co nie jestem pewna jak będzie z postami tutaj. Bo wiecie, wifi będzie… albo i nie będzie. To samo tyczy się czasu wolnego. Ale postaram się wrzucić coś chociaż raz w tygodniu :).

Ale ja nie o tym.  Dziś mam dla Was recenzję czegoś mrocznego! Przy pierwszym tomie tej historii miałam pewne zastrzeżenia (Nie wiesz o czym było w pierwszej części? KLIKEJ MIE, NIE GRYZĘ!). Czy drugi tom okazał się lepszy, czy wręcz przeciwnie? Gorąco zapraszam Was na recenzję kolejnej części trylogii Marie Lu, pt. Malfetto. Drużyna Róży!

Jak ja nie lubię pisać o kontynuacjach. Bo niby jak napisać opis tak, aby niczego istotnego Wam nie zdradzić? :’( Nie mniej jednak spoilerów się nie obawiajcie. Najwyżej zarys fabuły będzie skrajnie badziewny xD No to lecim!

Spróbuję dać wam malutki smaczek stylu Lu w postaci cytatów ;)

Po tym, co wydarzyło się Estenzii Sztylety uciekają do Beldain, szukać pomocy u tamtejszej królowej, natomiast żądna zemsty Adelina wraz z siostrą udają się do państwa-miasta Merroutas w poszukiwaniu sojuszników. Jako swój pierwszy cel wybierają sobie Magiano – chłopaka obdarzonego Mrocznym Piętnem, o którym jest głośno w całej Kenettrze. Jednak przeciągnięcie go na swoją stronę okazuje się nie lada wyzwaniem, a konsekwencje tego przedsięwzięcia będą wielkie.. i krwawe. Co takiego wydarzy się w Merroutas? Kto jeszcze wesprze Adeline? Co stanie się z koroną Kenettry? Och, jest tyle pytań… ale odpowiedzi musicie szukać w książce!

Dobra, tym razem nie używałam karteczek, bo na samiutkim początku zabazgrałam całą. Wszystkie myśli spisywałam w telefonie, i uwierzcie mi, jest tego sporo… ale postaram się nie rozgadać (co oczywiście może mi nie wyjść xD).


Może zacznę od samej historii stworzonej przez Marie Lu, od pomysłu na Malfetto, bo to jest coś świetnego. Ostatnimi czasu na rynku jest multum, ale to  m u l t u m  książek pisanych na wzór była apokalipsa/wirus/zaraza/kataklizm, świat uległ zmianom, jest strona dobra i strona zła, główny/a bohater/ka w jakiś sposób chce pokonać tych złych, wałczy i walczy, w między czasie się zakochuje, krew i flaki, czasem trochę seksu, znów krew i flaki, zły umiera, dobro zwycięża, ślub, wesele i wszyscy żyli długo i szczęśliwie. Przyznajcie, że mam rację. A wiecie co robi Marie Lu? Ona bierze ten schemat i tak wypacza, tak nagina, tak nim gibie na lewo i prawo, że coś pozornie znanego i oklepanego robi się wciągające, zaskakujące, wywołuje ciarki i szybkie bicie serducha. Masakra, jakie Malfetto było dobre. Jak mówi moja koleżanka: Ręka, noga, mózg na ścianie. Serio. Tam nie szło przewidzieć wydarzeń na dalej, niż pół strony. Na chwilę obecną mam tyle hipotez co do losów Adeliny i tego, jak Lu zakończy tę trylogię, że na palcach obu rąk nie zliczę! Zaraz wam to wyjaśnię lepiej, wszystko po kolei.

Sam styl autorki jest stale i niezmiennie zachwycający. Właściwie w tej części dała popis swoich zdolności i to porządny. Opisy są powalające. Czytając zapominałam o Bożym świecie, przenosiłam się do zardzewiałego, blaszanego baraku, z którego obserwowałam toczącą się walkę. Słyszałam szum fal, stukot deszczu o blaszany dach, czułam zapach mokrej ziemi… Mało jest autorów, którzy potrafią tak bardzo pobudzić moją wyobraźnię, a Lu zrobiła to z palcem w nosie. Coś cudownego.



Skoro już jestem przy opisach… to nie mogę nie wspomnieć o tym, jak autorka przedstawiła morską bitwę. Nie mogę wdawać się w szczegóły, bo byłyby spoilerami, ale musicie wiedzieć, że walka była tak gwałtowna, akcja tak wartka i wciągająca, że nie potrafiłam odłożyć książki. Czytałam to przeklęte Malfetto do 2:00 w nocy z zapartym tchem, a  później i tak nie mogłam zasnąć, bo zakończenie było oczywiście okropne, niedopuszczalne, i ja nie wiem jak Lu mogła mi to zrobić. To, co wyjawiła mi w ostatnim rozdziale zrodziło tyle pytań, tyle obaw o dalsze losy wszystkich bohaterów, że… ughhh! No nie mogę nic więcej dodać, bo mnie okrzyczycie za paplanie. Sami sprawdźcie, koniecznie!

Co do bohaterów, to Lu i tu mnie nie zawiodła. Postacie są wielowarstwowe, tajemnicze, skomplikowane…. Tu nie ma żadnych statystów. Każda postać jest istotna, każda jest indywidualna, ma swoje własne plany i cele, do których dąży. Bohaterowie Malfetto potrafią być bezlitośni i przebiegli, wykorzystywać siebie nawzajem… Jednym słowem w świecie stworzonym przez Lu ludzie żyją zgodnie z zasadą: Umiesz liczyć? Licz na siebie.


Nadal najbardziej z całej powieści intryguje mnie Teren. Główny Inkwizytor jest tak zawzięty, tak bezlitosny, ze czasami bałam się czytać rozdziały widziane jego oczami. Bo ta bezlitosność nie ogranicza się do innych. Teren przede wszystkim nie ma litości dla samego siebie, i to jest fascynujące. Nie jestem w stanie wyjaśnić wam o co chodzi z tą postacią, bo to jedna ze smaczniejszych zagadek, której nie zamierzam wam zepsuć… ale Teren to naprawdę mistrzowsko wykreowany bohater, nad którym warto się zastanowić, zatrzymać na chwilę i poświęcić mu ciut więcej uwagi.

Główna bohaterka, czyli Adelina nadal jest świetna. Niczym nie przypomina tych pustych, infantylnych laleczek z innych młodzieżówek. I nie chodzi mi o bliznę czy brak oka. Ona jest po prostu twarda. Jej moc (nadal  nie zamierzam zdradzać wam na czym polega, bo to kolejny brzydki spoiler) zaczyna się jej wymykać. Dziewczyna na naszych oczach traci zmysły, wariuje, zabija samą siebie swoją potęgą… A potężna jest niesamowicie. To, jak Lu ukazuje szepty w głowie Adeliny wywołuje ciary. Serio.


W tej części pojawia się też Magiano. Mam nieodparte wrażenie, że to właśnie z jego pomocą autorka planuje złamać moje biedne serduszko w trzecim tomie trylogii, ale nie wybiegajmy zbyt daleko ;). Magiano póki co najbardziej zasługuje na miano bohatera pozytywnego, aczkolwiek też tak nie do końca. Chłopak jest obdarzony tak fascynującą mocą, że… no miód, malina i fistaszki <3 Dodatkowo wnosi troszkę światła w tę mroczną historię, wywołuje cień uśmiechu, pozwala na chwile zapomnieć o burzy szalejącej w Kenettrze. Szczerze polubiłam tego magicznego złodziejaszka :).

Oprócz tej trójki mamy jeszcze dwie królowe, mamy cały zastęp Sztyletów, tytułową Drużynę Róży…. I naprawdę o każdym mogłabym się tutaj rozpisać, bo każdy zasługuje na swój własny akapit… ale chyba się powstrzymam ;). I tak już się o bohaterach rozgadałam. Zdradzę jedynie, że Lu wzgardzi wszelkimi logicznymi prawami, i zmiażdży czytelnika, spopieli na proch.


A na koniec… Wiecie co było w tej książce najlepsze? Najlepsze było  to, że nie potrafiłam opowiedzieć się po żadnej stronie. Nie umiałam i nadal nie umiem zdecydować się kto w tym konflikcie miał rację, kto był tym dobrym. Z jednej strony jest główna bohaterka – Adedlina, która chce wyzwolenia dla innych malfetto, ale… ona wcale nie jest dobra. Szczerze mówiąc odnoszę wrażenie, że Drużyna Róży opowiada o walce zła ze złem, bo… tu jest tyle mroku, tyle egoizmu i negatywnych emocji, tyle ciemności, że nie sposób znaleźć jednego bohatera, który zasłużył by na miano tego w pełni prawego, dobrego. Sztylety niby też walczą o wolność dla malfetto… ale w takim razie czemu walczą z Adeliną, która chce tego samego, co oni? Niby są dobrzy, ale jednak jakoś nie do końca. Niby ich lubię, a jednak coś mi tu zgrzyta. Chyba nie chciałabym takich wybawicieli. Jest jeszcze Teren – Naczelny Inkwizytor. Ten to jest dopiero prze gałgan! W zasadzie to on jest przyczyną całej tej wojny (Shhhh, nic nie powiem), jest skrajnym hipokrytą, jest psychiczny, szalony... a ja go lubię. Ba! Ja go rozumiem! I widzicie jakie to zawiłe? Nawet nie wiem, czy cokolwiek zrozumieliście z tej recenzji… Bo nie potrafię tego wyjaśnić. Wybaczcie :’(.

Tak więc podsumowując – z całego serducha polecam wam sięgniecie po Malfetto! Drugi tom wynagradza malutkie zgrzyty, które zauważyłam w pierwszej części. W Drużynie Róży nie ma problemów z chaosem w narracji, wszystko jest piekielnie dobre, piekielnie mroczne i piekielnie mocne. Zupełnie nie rozumiem, czemu w Polsce jest tak cicho o Marie Lu i jej książkach, bo naprawdę są niesamowite!

A co z Wami? Skusicie się na mroczną opowieść? A może znacie już niesamowitych malfetto? Albo pasujecie, bo to nie wasza bajka? Czekam na wasze opinie pod postem!

Całusy :*
Q.

Za cudowną książkę dziękuję wydawnictwu Zielona sowa ;)




PS. Miśki mam pytanie! Macie jakieś rady odnośnie lotu samolotem? Co zrobić, żeby nie było tak źle? Pomocy! :’(

10 komentarzy:

  1. Hmmm... może kiedyś :) Muszę się jakoś przekonać do książek fantasy jakoś, więc jak coś na początek przeczytam coś lekkiego ;)

    Pozdrawiam!
    https://czarodziejka-ksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam pierwszego tomu, ale jeśli drugi jest nawet lepszy, to seria już ma u mnie plusa. Pewnie w najbliższej przyszłości się za tę książkę nie wezmę, bo mam sporo do czytania ostatnio, ale może kiedyś, kto wie? ;D
    A co do samolotów, to nie mam pojęcia, ale życzę Ci miłej podróży i świetnie spędzonego czasu! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ulcia! Kurde, nie lubię Cię!

    Po raz kolejny robisz mi smaczek na Malfetto, a mam na razie inne książki do czytania! *o zgrozo, a najchętniej wzięłabym i rzuciła się na Malfetto!*

    No i co ja mam Ci tu napisać? Recenzja jak zwykle świetna, książka też jak mniemam świetna (w końcu to nasza kochana Marie Lu). Nic tylko czekać (nie)cierpliwie, aż wreszcie przeczytam pierwszą część!

    Całusy!
    Ola

    PS. Mam nadzieję, że dotarłaś w całości, samolot się nie rozwalił, nie było turbulencji, a wasz cudowny opiekun się nie zgubił, bądź też ewentualnie nie zgubił Was xDDD

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie czytałam tego typu książki, ale bardzo mnie zaintrygowałaś nią!
    Chętnie skuszę się na oba tomy. :) Piękne cytaty.

    muminek-enter.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Niesamowicie mnie zachęciłaś. Przyda mi się jakaś mrożąca krew w żyłach lektura.
    Pozdrawiam serdecznie, wypoczywaj w tej gorącej Hiszpanii! :*

    napolceiwsercu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam pierwszy tom i nie mogłam uwierzyć w to co się tam wyprawiało!
    Adeliny niezbyt polubiłam... wróć - nie darzę jej zaufaniem, ale w sumie trudno sie dziwic po tym co zrobiła.
    Nie jednak jej nie lubię xD przez to co się stało na końcu - no nie wierzyłam w to, taka niespodzianka! Tak nie może być! Nie godzę się na cos takiego! xD
    Ale książka bardzo mi się podobała, bo nie była schematyczna.
    Pozdrowionka!
    http://recenzjeklaudii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. O cie luju, Ula XD "chromole" to cudowne słowo XD
    Wiesz, twój opis statystycznej książki, tego wzoru jest cudowna XD Tak się śmiałam, że o mało się herbatą nie zadławiłam XD
    Te 'wielowarstwowe' postacie, onie XD Dlaczego na myśl przychodzi mi papier wielowarstwowy? XD Dlaczego, ja się pytam XD
    "Niczym nie przypomina tych pustych, infantylnych laleczek z innych młodzieżówek. I nie chodzi mi o bliznę czy brak oka." - blizna, oko pff - jeden pies Ci mówię XD
    Magiczny złodziejaszek brzmi zachęcająco - ale boję się dlaczego masz przeczucie, że trzeci tom będzie druzgocący... :') Aż nie wiem czy dla takiego kaca opyla się czytać XD Nie no, muszę przeczytać!!
    Taka mroczna historia to by mi się przydała :D
    PS. Miłego tam w tej Hiszpanii, tylko nie przyzwyczajaj się za bardzo, bo będziesz musiała wrócić do tej naszej katastroficznej strefy pogodowej :') Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  8. Hmmmm....myślę, że moja rada na dzień dzisiejszy już Ci się nie przyda, ale tak na przyszłość: Z tego, co ja zauważyłam są ludzie, którzy lot samolotem znoszą bardzo dobrze, nawet na twarzy nie zdradzają żadnych z emocji-tacy ludzie to "jak nadepną na minę, to tylko nos wysmarkają i idą dalej"-ci to mają fajnie. Są ludzie, co przy starcie i lądowaniu czują jak im się w żołądku przewraca, a dalsza podróż mija im w nudnej i spokojnej atmosferze. I są ludzie, którzy panicznie boją się latania, a każdy stukot wywołuje u nich falę paniki. Także widzisz, że wiele tutaj nic nie zdziałasz-co ma być to będzie. Najgorszy jest start-ja miałam uczucie jak na huśtawce z zamkniętymi oczami-żołądek podchodził mi do gardła. Ale potem jest dobrze. I lądowanie jest super-jak samolot uderza kołami o podłoże-uwielbiam to szarpnięcie!!
    ECH! Ale ja się tu chyba za bardzo rozpisałam, a to przecież nie o tym!
    "Wracam 15-ego, i gwarantuje, że się ode mnie nie opędzicie!"-no ja mam taką nadzieję!! ♥
    Co do książki-może pamiętasz, a może nie, że pod Twoją recenzją 1 tomu "Malfetto.." wyznałam Ci miłość, to dlatego, że tak genialnie ją zrecenzowałaś. I co tu mogę powiedzieć. Ten tom zrecenzowałaś jeszcze lepiej od poprzedniego, więc ponownie wyznałabym Ci miłość....ale wiem, że Twój chłopak prawdopodobnie to czyta :D
    Ta książka również trafiła na moją listę i mam wielką nadzieję ją przeczytać, bo jeszcze nie spotkałam się z tyloma pozytywnymi opiniami na temat bohaterów. Cytaty także są świetne, więc nic tylko brać! ^^

    Ściskam Cię z wszystkich sił!! ♥♥

    OdpowiedzUsuń
  9. Od jakiegoś czasu poluję na Malfetto, lecz wiesz, i tak pewien stosik już na mnie czeka. Uwielbiam powieści fantasy, a tak się do nich zalicza.
    A tak propo Twojego pytania, zastanów się, co może się złego stać? Lot samolocikiem to nic strasznego, posłuchaj w tym czasie muzyki, hmm obejrzyj jakiś film. Udanego!
    Pozdrówka!
    http://magia-ksiazek-recenzje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Dobra, najpierw zacznę od dupy strony.
    Trzeba było mnie pytać, co robić żeby znieść lot samolotem!
    Przede wszystkim: najgorszy jest start, lądowanie jest nawet przyjemne :D
    Więc zeby Cię nie ogłuszyło i wgl, zatkaj sobie uszy, wsadź paluchy i przeczekaj. W tym czasie koniecznie coś przegryzaj, suchego i twardego, żeby szeleściło w zębach i nic nie poczujesz :D
    #KasiaZłotaRada :D

    Kurde a z tym Malfetto trochę mnie zaskoczyłaś, bo czytałam ostatnio recenzję, w której blogerka pojechała tę część po całości, mimo że pierwsza część bardzo jej się podobała. Mówię: ło boziu, Ula będzie płakać, a Ty się jarasz xD
    Jak wiesz Malfetto jest na mojej liście książek do przeczytania/kupienia, z drugą częscią zobaczymy jak to będzie, chociaż okładka bardzo kusi <3

    Grzej tam te swoje chude gnaty i przylatuj z nowymi pomysłami kobieto :*

    PS. No stara, sobie narobisz zaległości u niektórych xD

    OdpowiedzUsuń

Drogi Gościu!
Jeśli już tu trafiłeś, to zostaw po sobie ślad ;)
Proszę, najpierw przeczytaj, później skomentuj. Zależy mi na twojej SZCZEREJ opinii. ;)
Zaglądam do każdego, kto pozostawi po sobie trop w postaci komentarza, lub obserwacji ;)